Sigevann fra deponier – Vannsenteret samlet fagfolk på Ås
Regnvann, overvann eller grunnvann som har vært i kontakt med avfall fra deponier kan være sterkt forurenset. En del av sigevannet samles opp og ledes inn til kommunale renseanlegg. Hvor og hvordan setter man inn tiltak, hvem bør gjøre hva?
Basert på et initiativ fra Bærum kommune samlet Vannsenteret 9. juni et utvalg deponieiere, eiere av ledningsnett og renseanlegg, samt representanter fra forskning og fagmiljøer. For en god og åpen diskusjon om problemstillinger, erfaringer, dagens og fremtidige rensekrav og hvilke utfordringer aktørene står overfor fremover. Og – ikke minst hva man kan og bør gjøre.
Programmet for dagen er gjengitt nedenfor. Utover de faglige innleggene ble det arbeidet i grupper med følgende spørsmål:
- Det store bildet, hva krever morgendagen – nytt avløpsdirektiv, annet
- Hva er etablert praksis – utover det som er presentert av innlederne
- Hva jobber deponieierne med nå – hvor er og vil man
- Hvilke tiltak er aktuelle – hva kan kombineres?
Det var stort engasjement blant de nærmere 40 inviterte deltakerne. Initativtaker Bærum kommune vann og avløp ved ansvarlig for bærekraft og innovasjon Therese Torvaldsen og tjenesteleder Hans Thoresen var svært fornøyd med arrangementet:
– Vi har nå betydelig mer innsikt og kunnskap om problemstillinger og aktuelle tilnærminger. Mange av de som deltok uttrykte ønske om videre samarbeid innenfor det som flere opplever som et krevende område. Vi ser fram til å samle krefter og jobbe videre her i fellesskap med andre kommuner og IKS, sier de.


